Reuters delays plans for paywall after disagreement with LSE


Reuters News has bowed to pressure and delayed plans for a website paywall after its main customer Refinitiv, a data provider owned by the London Stock Exchange Group, complained the move would breach their news supply agreement.

The decision to postpone charging for Reuters.com, which was planned for June 1, reflects growing tensions over how the Thomson Reuters division is delivering its 30-year deal to provide news for Refinitiv.

Earlier this month David Craig, the departing head of the Refinitiv, warned Reuters the paywall was not permitted under their agreement and would cause Refinitiv “significant loss and material and irreparable harm”, according to a letter leaked to MarketWatch.

The dispute has thrown into turmoil the news group’s efforts to broaden its sources of revenue. Refinitiv makes annual payments of $325m to Reuters, about half of the news provider’s turnover, with the remainder generated by media agency fees and events.

The disagreement is the low point of an increasingly difficult relationship with Refinitiv, which has privately raised concerns over Reuters’ output and whether it is meeting key benchmarks in its news supply deal, according to people familiar with the discussions.

Alessandra Galloni, the newly appointed Reuters editor-in-chief, confirmed the delay to staff on Thursday, without providing a new date for the introduction of the $34.99 charge for access to the website.

Reuters said it was “working through” its plans and was talking to Refinitiv “about our business approach and products, and how we can enhance our offer to all customers”. The company said its customers could continue to enjoy its journalism “for free” at the recently revamped Reuters.com website, which was unveiled in April.

READ  ‘The president's insane’: book by CNN's Jim Acosta charts Trump war on press

After the leak of its letter complaining about the paywall, the LSE issued a joint statement with Reuters confirming they were in discussions about the paywall and insisting “the foundation of our partnership is strong”.

Thomson Reuters sold a majority stake in Refinitiv to a private equity consortium led by Blackstone in 2018. As part of that deal Refinitiv guaranteed it would pay Reuters News at least $325m a year until 2048 for its journalism.

The agreement included non-compete clauses that restrict commercial opportunities for Reuters by preventing it from supplying news to rivals of Refinitiv. Its terms were carried over to the LSE when it completed its blockbuster $27bn purchase of Refinitiv in July.



READ SOURCE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here